torsdag 22 januari 2015

Mer från grunden. Ja, tack!

Jag försöker att göra så mycket matlagning som möjligt från grunden. Det är väldigt sällan som det slinker ner halvfabrikat i kundkorgen och är det någon måltid som jag tycker att man enkelt kan ändra på så är det måltiden som större delen av Sveriges befolkning äter på fredagskvällarna. Tacos. En måltid som uppskattas av både stor och liten samt är enkel att tillaga. Och där kommer vi till den ingrediens som är så galet enkel att göra hemma- kryddan

Gör din egen tacokrydda i stället för köpa den färdiga påsen från affären som innehåller ett gäng onödiga ingredienser som absolut inte behövs. Såsom socker. Helt onödigt. Så mycket godare att blanda i hop en egen sats som står färdig på kryddhyllan, redo att användas när så önskas. Och du kan krydda helt efter eget tycke och smak. 
Starkt. Svagt. Mittemellan.
Lagom. 
Lagom för dig.


Jag bjuder här på receptet som jag använder mig av:

1 sats tacokrydda:
4 tsk spiskummin
2 msk paprikapulver
4 tsk vitlökspulver
4 tsk chilipulver
4 tsk salt
4 tsk lökpulver
4 krm cayennepeppar
4 tsk oregano

Blanda ordentligt och förvara i burk med tättslutande lock. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar