torsdag 4 december 2014

Vissa dagar...

Vissa dagar känner jag mig så maktlös som förälder. Det är inte ofta, det kan jag lova men i dag har det varit en sådan dag. Jag har bara känt att jag bryter i hop snart. Jag orkar inte mer. Hur mycket mer ska jag ta. För självklart måste herrn få protestera och säga i från när det inte är bra. Men maktlösheten tar överhand när vi inte förstår varandra. Vi har inte riktigt kommit dit än.
Det har inte varit någon bra dag. Och flertalet gånger så har jag känt för att gå in i ett annat rum och skrika rätt ut. Men jag kan inte. Vi har nämligen inte den möjligheten här hemma. Så jag har hållit frustrationen inombords. Försökt i alla fall. Men vem försöker jag lura. Det är klart att pysen märker av min sinnesstämning. Klart han gör det.

 Och jag försöker intala mig att det är ok, att jag får ha sämre dagar. Det är ok att inte vara stålmorsan jämt, hon som klarar av hur mycket skrik och prövningar som helst. Som känner att orken tryter när inget jag gör blir rätt. 
Det är ok.

såhär munter har herrn sett ut i dag, precis som denna dagen i augusti 2014

Så i dag har vi inte gjort något speciellt. 
Det har inte funnits möjlighet till det. Jag har haft en liten apa i famnen som vägrat gå ner på golvet, som kastat sig fram och tillbaka, skrikit, gråtit, matvägrat, slagits, kastat saker och allt annat som kan vara åt helvete har helt enkelt varit just det. Helt åt helvete. Och det är inte ofta jag säger åt kärleken att -nu orkar jag inte mer, men i dag hände det alltså. Jag kapitulerade och känner mig nu helt uttömd på all energi. en hemsk känsla för jag vill självklart veta vad som är felet med herrn men orken att ta reda på det på egen hand finns inte där. Jag kan inte. Så nu sitter jag här på sängen. Tom inombords. Funderandes på vad jag kan göra annorlunda till morgondagen. För bådas skull. 

Han sover nu. Äntligen. Efter många om och men. Något som jag hoppas att han gör hela natten lång. Nu ska jag slå på tv4 play och kika på Morden i Sandhamn. Lite lagom underhållning så här på kvällskvisten. Mer än så räcker inte orken till. Nej, jag behöver sannerligen tanka all energi jag kan inför morgondagen som jag sannerligen hoppas blir trevligare än vad jag fått uppleva i dag.

Det blir nog bra. 
Lite sömn brukar göra susen.
Och så är det trots allt fredag i morgon.
Fredagar är bra.
Fredagar betyder helg.
Grymt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar