söndag 16 februari 2014

Fyrtioåringen från Ullvi.

Fröken tröttmössa sitter på kontoret och väntar på att busen ska vakna efter en riktig lång sovstund. Jag vet inte vad det är men jag antar att det i dag är så lugnt och tyst här att han tar igen sig efter gårdagen som han spenderade med mormor och kusin Linda. I går var nämligen dagen då vi för första gången lämnade August hos barnvakter för att ägna några timmar till att bowla och äta en god middag, något som sambon inte hade den blekaste om att vi skulle göra. I hans värld så skulle han bara följa med Mikael till Rättvik för att kika på en traktor som han hittat på Blocket och efter det skulle vi äta en middag tillsammans med mormor och kusin. Dock fanns det ingen "traktor" att kika på, i stället så blev han körd till Rättviks bowling där många av Tobbes goda vänner samlats för att fira hans fyrtio års dag i efterskott.

Och det var en mycket chockad sambo som till slut fattade att det inte var något traktorköp på gång utan en utekväll med sina fina vänner. Vi började med bowling där vi var uppdelade på fyra lag och jag hade en liten seg start må jag säga men kom igen på slutet och fick in någon strike där, jag tror att det kan kallas ringrostig för jag har nämligen inte bowlat på minst två år(!), så då förstår ni säkert min svaga inledning. 
Men sååå roligt var det och att kunna slappna av och vara Ulrika för en liten stund, inte bara mamma-Ulrika utan även den Ulrika som fick sätta på sig lite" finare kläder och sminka sig en aning" för att gå ut med sambon och vännerna-Ulrika
Efter bowlingen fick kärestan öppna ett paket som jag tillsammans med två familjer införskaffat. En tuppljusstake från Käck & Heby´s som bör finnas i alla hem inom Leksands kommun och nu gör det även hemma hos oss. 


Och slutligen fick vi komma till bords, jag var hungrig som en varg och riktigt längtade efter en mumsig hamburgare från den nylanserade menyn. Ohh lord så god den var. Perfekt stekt och med riktigt goda tillbehör så blev jag alldeles lagom mätt och festade till det med en chokladfondant till dessert. Jag resonerade nämligen som så att när det för en gångs skull finns med på menyn då måste jag ha en, just för att det är så sällsynt(och rätt så klurigt att få den så där perfekt som den ska vara) förekommande.

Klockan sprang på men vi sjöng och hade trevligt tillsammans med "födelsedagsbarnet" och till slut var jag tvungen att tacka för mig och bege mig hemåt mot Ullvi för att avlösa mormor och kusin. Men det var med ett stort leende som jag begav mig hemåt och gladdes för alla fina människor vi har i våra liv samtidigt som jag är så tacksam att så många kunde och ville delta på ett eller annat sätt. 

När jag kom hem och landade innanför dörren så möttes jag av två personer som berättade att det gått så bra att ta hand om August och att han sov så sött på övervåningen vilket han fortsatte med hela natten. Jag är glad att det blev just mormor och kusin som ville ställa upp på denna första gången då det kändes bra i magen för mig att lämna honom just med dem.Och ännu bättre kändes det när det visade sig att det gått bra och bara varit glada miner. Tuuuusen tack för att ni ville ställa upp och ta hand om vår lilla minimänniska!!

Och nu ska jag försöka väcka honom så att jag kan få i säng honom om några timmar igen. Sliten pojk, sliten mamma(på grund av alldeles för få timmar med sömn) och sliten pappa. Men hem för lite mat, mysa med en saga och avrunda den här dagen. Aktiviteterna har inte varit många i dag men vad gör det när man kan kika tillbaka på lördagen och bara känna värmen sprida sig inombords. 

Tack, tack, tack ALLA ni som gjorde detta möjligt!! Ni är underbara hela bunten och det är en mycket nöjd fyrtioåring som sitter på övervåningen och arbetar trots att det är söndag.

♥♥♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar