måndag 2 september 2013

När man inser vad man tycker om.

Det fanns en tid i mitt liv när jag levde under mer kontrollerade former. Allt jag ägde skulle matcha in i det oändliga och det kan säkerligen ha och göra med mitt yrke som servitris där var sak allt som oftast ha sin plats. Allt för att ge det där perfekta intrycket inför gästerna. Det speglade sig i hemmet också. Porslin, glas och bestick...ja allt skulle ha en röd tråd. 

Och inte är det fel. Verkligen inte. Det kan vara riktigt snyggt. Men jag har lärt mig att det är inte jag. Som den positivt röriga "jordfräs" som jag är så passar det inte mig. Vilket numera ska ändras. Det är bättre att låta min sanna smak få framträda, något som dock kommer att bli en krock med min sambo men han brukar gilla det han ser när jag fått fria händer. Så det gäller att sätta planerna i bruk när han inte är hemma. Haha...någon som känner igen sig? Eller är det bara jag som har det så...att smaken skiljer sig i hemmet?

I vilket fall som helst har jag funnit något som vill flytta in hemma hos oss...jag har funnit vettiga saker att önska mig till jul och födelsedagar. Samlingsobjekt. Tjohooo!! Det har bara tagit mig 30år att inse vad jag vill fylla mitt hem med men bättre sent än aldrig!!

Så här har ni nya samlarobjekten.


 Mateus/Länna Möbler.

Ja, porslin. Vackert sådant. I blandade mjuka pudriga pasteller att blanda hejvilt under middagsdukningen. Assietter, mattallrikar, skålar, djupa tallrika, uppläggningsfat...inga hämningar så länge det är en fröjd att vila ögonen på. 

Sedan måste man ha något att hälla drickat i. Eller måste och måste. Men det ser bättre ut att gästerna får dricka ur glas i stället för att sitta och hinka direkt ur flaskan. Nu kommer vi till det enda som jag vill ska vara strikt och saksamma. Glasen. Det finns nämligen bara en serie glas som faller mig i smaken av alla som finns ute på marknaden.


Iittala Essence. Ren perfektion.
 Jag äger i dagsläget åtta stycken rödvins glas men självklart önskar jag att det fylls på med resterande glas ur serien. Så nu publicerar jag det här inlägget så vet ni där ute att jag önskar mig detta. Inget annat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar