tisdag 4 juni 2013

Korna är nu på grönbete.

Då jag var en aningens frånvarande föregående vecka så lyckades jag inte visa de få bilderna som jag lyckades knäppa med mobilen när vi var på kosläpp här i byn. Det är en sån händelse på "vårsommaren" som är så glädjefylld. När bonden öppnar dörren till ladugården och den första kossan nyfiket kikar ut och inser att nu är det fritt fram för en sommar med sol och mängder av grönt gräs. Glädjen de visar med sina hoppa och skutt är så härligt medryckande att jag nästintill också vill göra detsamma. Dock hejdar jag mig, tack och lov. För hur skulle det se ut. Ja, herregud, det är tur att jag skonar min omgivning från dessa pinsamheter.








Vi hade även ett bonusbarn med oss dagen till ära då vi helt sonika knatade hem till Nettan och kidnappade Hampebus för lite roligheter. Och vilka ögon den pojken fick när kossorna skuttade fram i all sin ysterhet rakt framför oss, mycket funderingar hos honom som ploppade upp men han berättade även att det är i från kossan som mjölken vi dricker kommer. Så där fick vi vuxna allt lära oss något nytt. Klok pojk det där!! 

Med en varm och go känsla inombords så lämnade vi sedan korna till sitt nya nöje, grästuggande och solbadande, och knatade sakta hemåt. Vi var ju trots allt tvungna att lämna tillbaka den lille pojken med guldlockarna innan mamman saknade honom alltför mycket och skickade ut en efterlysning. Men detta var en söndag som föll mig helt rätt i smaken. Livskvalitet på hög nivå. Ohh yes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar