onsdag 19 november 2014

Projekt nummer ett i hemmet.

Här hemma ser det ut som en bomb har briserat. 
Ingen underdrift från min sida.
Det är skitigt högt och lågt, dammråttor och saker precis överallt. Personer utanför familjen är inte välkomna. Inte för att jag inte vill att de ska hälsa på men jag skäms så in i de grövsta för hur det ser ut. Och så här kan vi inte ha det. Vi kommer att bli kvar här i vår lilla stuga ett tag till, det är bara att inse det men jag känner att jag måste få göra om. 
När vi flyttade hit var det mer eller mindre kaos då jag var gravid och skapligt tjock om magen, det mesta var tungt och vi flyttade in hastigt. Saker och ting fick inte kännas in ordentligt utan det bara placerades på ett ställe och har sedan blivit kvar där. Något som känns i magen. Det känns inte bra. 

Så nu är det dags att göra om och göra rätt. 
Ett projekt som kommer att ta sin lilla tid men jag ska börja i det minsta rummet hemma hos oss. Det rummet som i dag agerar Augusts rum och garderob i ett. Ja, ni hör ju vilken härlig kombination. Barnrum och garderob.
Och när man bor trångt så är det okej med sådana här lösningar men det måste vara funktionellt. Något det inte är i dag. Så nu ska det fixas. Jag har två olika idéer som jag ska ventilera med sambon när han kommer hem. Men det lutar åt den som jag kom på först och som är mest genomtänkt, Den som jag verkligen har vridit och vänt på.

Några saker ska få flytta ut och några ska inhandlas och få flytta in. För att få en helhet i det som kommer att agera garderob så behöver vi en ny byrå och då har jag spanat lite på Ikea för att finna inspiration samt möbler i rimliga priser. Föll faktiskt för byrån Malm som jag har för sväljer ganska så mycket och kan räcka till mig och mannen. Det som saknas då är en klädförvaring till lilleman men det ska jag fundera vidare på. 

Byrå MALM/ikea

Säng har lilleman redan som han just nu sover sött i och den ska inte bytas ut än på ett tag. Däremot så är det en hel del saker i det där rummet som ska plockas ut och ställas upp på vinden i väntan på att vi bor större och får plats för det. När det är gjort, då ska jag göra en liten myshörna med madrass och mängder av kuddar för extra mysfaktor. Lite hyllor ska upp på väggen och självklart lite tavlor, har en hel hög som väntar på att komma på plats där inne. 

Åhhh, det ska bli så roligt att göra det här. 
Jag vill börja nu. 

Tömma, spackla, måla och inreda. 
Kulören till vägg är utvald och kommer bli en härlig matt kalkfärg, taket samt lister blir vitlaserade och golvet är fräscht vitt sedan tidigare. Wiiiieee, vad bra det kommer att bli.
Ska ta lite bilder på detta spektaklet så att ni får följa med på vägen. 

På tal om bilder så har jag nog en hel del bilder från renoveringen av badrummet som gjordes när vi flyttade in här. De har jag inte visat er och ska leta reda på dem så får ni se vilken enorm skillnad det blev. Ska bara städa först så att jag kan ta lite bilder på hur det ser ut i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar