måndag 12 maj 2014

Att nästla sig in i barnvagnsdjungeln.

Vi lever i ett konsumtionssamhälle. Det är ingen nyhet. Och när det kommer till barn så märkte man så fort magen började växa vad mycket prylar det finns. Vissa mer nödvändiga än andra. Vagn till exempel, en väldigt bra investering för att underlätta transporter med den lille som växer i ett rasande tempo. Nu väger guldklimpen inte så lite längre och på senaste vägningen så landade vågens siffror på 12,3kg. Sedan födseln för ett år sedan så  har alla sagt att det går fort i början och sedan planar det ut och uppgången brukar stanna av lite. Så kan det säkert vara. Men inte för vår gosse. Han har stadigt ökat hela tiden och kläderna blir små
alldeles för fort, både på längden och bredden och då är han ändå inte en "tjock" minimänniska. 

Vagnarna som finns på marknaden i dag testas för det mesta med en docka på 15kg och godkänns alltså för den vikten som maxvikt. Inget konstigt med det. Vi har nu kört vår Emmaljunga som tar sig fram i ur och skur under ett års tid och det enda som jag ser negativt med den är att jag vill ha en lite smidigare vagn. Gärna med svängbara framhjul som är luftfyllda. Rymlig och bekväm för barnet med fullt liggläge. Liten och smidig vid förvaring(något som Emmaljungan inte är). Kravlistan kan göras ganska lång men jag har insett att jag inte kan få allt som jag önskar. Men jag kan lova att jag gör allt för att hitta en som uppfyller så många krav som möjligt. Och självklart ska jag väl tillägga att jag inte är villig att betala en alltför stor summa pengar. Runt 5000.- har jag tänkt mig att det får kosta.

Under helgen har jag "nördat" in mig totalt på barnvagnar
och kommit så långt att det nu står mellan dessa två;

 

Phil & Teds Navigator V2/hittas HÄR på kampanj just nu

+Rymlig
+Maxvikt 20kg
+Liten och smidig vid fövaring
+Lättmaövrerad
+Lufthjul, stora
+Bra pris

-Kan bara ha barnet framåt
-Tre hjul?


Babytravel Buffalo/hittas HÄR

+Vändbar sits
+Lufthjul
+Liten och smidig vid förvaring
+Lättmanövrerad
+Bra pris

-Maxvikt 15kg

Vad tror ni? Andra förslag?
Jag tror jag blir tokig snart och tar tacksamt emot all hjälp och alla synpunkter jag kan få i detta ämne innan jag sliter mitt hår i frustration.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar