tisdag 15 april 2014

Jag har blivit en Viktväktare.

Jag lovade att jag skulle ta mig tid att berätta om vad jag sysslar med nu för tiden. Och då kan jag berätta att det är som så, att jag efter en tids fundering och frustration över min vikt och mitt sockerberoende insåg att jag behövde hjälp. Så med lite peppning från en vän så tog jag beslutet att gå med i Viktväktarna. Något jag för några år sedan skulle ha skrattat åt då jag och min okunnighet har ratat det men som jag nu på äldre dar inser att det nog trots allt är ett vettigt koncept. Tanken är att man ska äta mat inom rimliga gränser, det finns inga förbud men däremot en "gotte" budget som du får hålla dig inom ramen på en vecka, motion och sunt förnuft. Allt man gör, gör man av egen vilja betyder att jag väljer om jag vill äta det där eller inte men att jag måste ta ett beslut om det är värt det. Självklart får man överskrida budgeten men som ni säkert förstår själva så kommer inte resultaten då.

Jag vägde in mig den 3/3 2014 och vägde då hela 83,1kg. Så tung har jag aldrig varit men så kan det bli med dåliga vanor. Huvudsaken är trots allt att jag gör något åt det. Och då det kom lite sjukdom och arbete emellan så kunde jag dessvärre inte starta min resa förrän den 10/3 så har jag hittills gått ner 3,4kg. Det på tre veckor med kost och motion. Något som jag säkert klarat av utan Viktväktarnas hjälp men jag tycker att det är skönt att jag har någonstans att vända mig, att jag måste hålla mig inom en budget som jag smidigt registrerar i appen så jag vet hur jag ligger till, jag har möjligheten att äta gotta om jag vill och det är pluspoäng om jag motionerar. Det finns extra utmaningar man kan ta sig till och det jag gillar allra mest är att man jobbar hela tiden med att ändra tankemönstret och mot målet att få in de sunda valen som automatik.

Alla vet att det är så enkelt när man är trött och hungrig, springer in på en bensinmack och haffar första bästa godisbit. Varför? Jo, man tycker att det är enkelt. Men nu har jag börjat tänka på det, det är faktiskt precis lika enkelt att sträcka sig efter en banan. Den behöver inte sköljas, den innehåller massa nyttigheter och är god. Lätt som en plätt. Förvisso är en Snickers ruskigt mumsig men den innehåller mestadels socker och sådant som lägger sig på höfterna. Om jag väljer i dag...då blir det självklart en banan.

Och jo, jag har min tyngre dagar. De dagarna som jag helst av allt vill köpa ett gäng Ben&Jerry och några kilo choklad men är det värt det? Ja, kanske njutningen för stunden...men sen då. Ångesten som kommer över att jag smaskat i mig allt utan minsta eftertanke.

Mer fördelar. Jag tycker möjligheten att gå och väga sig en gång i veckan är ett stort plus. Man får träffa människor som sitter i samma sits, träffa en peppande coach som hjälper en på vägen och som själv gjort samma resa och på mötena är det ett möte varje vecka med olika teman. Perfekt för jag vill inte göra coachen besviken och får en eldgaffel i rumpan att hålla mig inom ramarna även om jag än så länge inte tycker att det varit några större problem. För så länge jag har en plan är det inga problem. Det är mitt ess i rockärmen, att jag planerar alla mina måltider med två veckors intervaller och med det ingår även handling. Så nu vet ni vad jag gör på fredags kvällarna. Jag gör matschema och lista över varor som ska inhandlas och på helgen åker vi och storhandlar.

Så här har ni mitt nya liv. Ett sundare och hälsosammare liv med massor av god mat och motion. 

Målet med hela resan är att landa på 60kg, må bra, njuta av livet och självklart bli guldmedlem. Kanske till och med coach någon gång i framtiden. Men först och främst jobbar jag på med min viktnedgång och att klara av de delmål jag har satt upp för mig själv.

I morgon är det vägning igen och jag återkommer med rapport då. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar