måndag 16 december 2013

Sikte mot ett liv innehållandes mindre gift.


I dag läste jag en artikel som fick mig att tänka efter två gånger. Är det verkligen så här illa det är? Gifter överallt som kryper in i kroppen från hudvård, leksaker, kläder...det är ju hemskt. Förvisso vet jag att kläder och övriga textilier ska tvättas innan de används för första gången men jag måste också erkänna att jag är som mest noggrann när det kommer till pojkens prylar och det som kommer i kontakt med honom. Jag har tänkt som så att det är ändå inte så noga med mig själv. Men nu börjar jag känna motsatt...klart att jag också är värd den extra omtanken och ska vårda mig själv på bästa sätt, precis så som jag gör för August.

Så nu tvättas allt. Precis allt. 

Maten börjar bli mer och mer ekologisk men dessvärre äter jag fortfarande för mycket socker, vitt bröd och andra onyttigheter men det är under bearbetning och kommer att bli bättring inom kort. 

Leksaker har vi en del i plast men mestadels begagnat. Vi önskar oss mest gamla hederliga träleksaker med giftfria färger och sedan såklart böcker. Så mycket roligare(för mig som förälder i alla fall) när man har lite att välja på till godnatt sagan.

Det finns många små saker man kan åtgärda och jag tar lite i taget. 
Mitt nästa mission är att fasa in ny hudvård allteftersom den nuvarande tar slut. Och märket jag har siktat in mig på är Maria Åkerberg som är ekologisk hudvård som tillverkas i Halland. Redan där tycker jag att det låter suveränt. Jag har sedan tidigare provat handcremen och nagelbandsoljan som är supereffektiva nu när kylan är här. 

Då det är dåligt med återförsäljare i närområdet har jag nu skickat in ett hudvårdstest till tjejerna på Skincity och inom 48 timmar återkommer de med ett förslag på hudvårdsprogram till mig. Jag har gjort testet flertalet gånger tidigare och alltid varit väldigt nöjd med rekommendationerna. Ska bli otroligt spännande då jag denna gången valde att specifikt få rekommendationer från just Maria Åkerbergs produkter. Återkommer när resultatet trillat in på mailen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar