lördag 22 juni 2013

När man bär dräkt.


När vi ändå är inne på traditioner som midsommar och dess firande är, så kan jag likväl bjuda på denna bilden. Midsommar är nämligen en sådan högtid som man bär dräkt här i bygden. Var och varannan kotte dammar av dräkten och klär upp sig för dans runt stången. Själv äger jag ingen(ännu) men när jag var på bröllop i Trollhättan och skulle vara kyrkvärd åt en dalkulla så lånade jag mig en och det är den ni ser på bilden. Kanske inte den mest smickrande bilden men så här ser alltså Leksandsdräkten ut. Om man är gravid i åttonde månaden. Men om man bortser från det, alltså att jag är en aningens tjocker så är den så vacker att jag dör en aning och jag hoppas att jag en dag äger en sådan här dyrgrip. Traditioner är något jag verkligen gillar och när de är så här vackra hjälper jag gärna till att föra dem vidare!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar