lördag 22 juni 2013

Midsommar 2013

Glad midsommar!

Ullvi midsommarstång 2013

Gårdagens firande vill jag knappt nämna för jag kände mig så tråkig. Vi började med en trevlig grillning hemma hos vänner i Lycka innan vi begav oss, under en mörk himmel som hotade med regn, in till noret för sedvanligt firande i gropen med Sveriges längsta midsommarstång. Vi hann inte mycket mer än ner för att finna en plats så kom det. Regnet. Först lite fint och lätt. Men allt eftersom allt folk åhhh-hejjade upp stången så ökade också styrkan i regnet.  
Grodan sov väldigt gott i vagnen, varmt ombonad medan jag krampaktigt höll i paraplyet för att minimera risken att se ut som en dränkt katt. Och någonstans där mitt i blåst och regn kände jag att det fick räcka. Så jag gav upp. Gick till bilen, packade in barn, hund och kärleken och åkte hem till en vän för att värma oss. Och jag säger bara det. Vilken tur. För sedan öppnade sig himlen på riktigt. Och vi var inomhus. I bland lönar det sig helt enkelt att vara lite tråkig. Haha...

I dag har det varit en lugn dag. En promenad med familjen under gråa moln innan midsommarfirandet fortsatte med traditionsenligt firande i Hälla med Tobbes släkt. Där kläddes midsommarstången av barnen och sedan fick jag och knoddas leda vandringen(yngst går först) runt huset innan vi åhhh-hejjade upp stången på sin plats. Dans och god mat innan det var dags att packa sig i väg till Ullvi bys midsommarfirande. Tobbe som nu kallas återvändare till byn hade sitt första år som ansvarig för att stången skulle komma upp i helt skick klarade av sitt arbete med bravur. Inga problem och efter midsommartal såt dansades det för glatta livet innan det blev fika i bystuggu. 

Trött groda

Ja, och knoddas sov sig igenom hela sitt första midsommarfirande men nästa år skulle jag tro att det vankas andra visor då det förmodas att någon säkerligen är uppe och knatar. Mysigt värre med dessa traditioner och som sig bör ska det festas i dag men det överlåter vi åt de som orkar. För vår del har det varit en  midsommardag i sin finaste skrud. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar