fredag 30 januari 2015

Dag 04- Det här åt jag i dag. Version 2,0.

Det blev lite stiltje med 30 dagars utmaningen då jag helt enkelt glömde av att fota mina måltider. Och jag kände att det kanske inte var så himmelens festligt att bara läsa om vad jag ätit under en dag så därför bestämde jag att det behövdes bilder. 

Och vi börjar med dagens första mål. 


Frukost.
För en tid sedan fick jag kommentaren att det ser ut som mimosasallad. Och det kan jag verkligen hålla med om. Men det är inget som jag äter och självklart inte till frukost. Nej. Detta är en blandning av färsk frukt och kanelkokt äpple och päron. Till det serverar jag naturell lättyoghurt. Så gott. 

Dock äter jag inte direkt jag kliver ur sängen. Det kan jag bara inte. Ge mig en timme eller två så äter jag upp detta med glädje. Därav sker mitt första inlägg för dagen oftast i samband med frukosten som jag intar på kontoret. Skönt att lämna lilleman på dagis(där han får sin frukost) och jobba undan lite mejl innan jag sätter mig ner och äter samt skriver ner en rad eller två.


Lunch.
Där kör jag alltid matlåda. Ytterst sällan som jag inte har det med mig. Denna lådan innehåller något så gott som sjömansgryta gjord på färs. Riktigt god och får absolut inte förknippas med den där hemska sörjan som serverades i skolan. Hemska minnen. 
Tänk morötter, potatis, lök och färs. Lättöl och buljong. Kryddor. 
Och där har ni en sjömansgryta.
En god en.
Och en av Augusts favoriter. Något som gör att jag bävar för den dagen han börjar skolan och eventuellt serveras en sjömansgryta. Tänk om utvecklingen stannat av sedan min skoltid och han ska behöva uppleva samma smaklösa historia som jag fått hemska minnen av. Jag hoppas verkligen att han slipper denna upplevelse. Men tills den dagen kommer så serverar jag honom min variant. 
Den som jag vet går hem hos honom.


Middag. 
Här fick det bli en krämig potatissoppa med lite bacon som tillbehör. 
Smarrig blandning av potatis, morot, rotselleri och kålrot. Vi tar oftast av de rotfrukter som vi har hemma för stunden så i bland saknas det någon av ovanstående men det gör inget. Den är lika god ändå. Utöver detta så är det en gul lök, vitlök, buljong, kryddor och skvätt grädde. Enkelt som sjuttsingen och går fort att göra vilket är något som gillas i vårat hushåll. 
Snabblagat och billigt. 
Jo man tackar.

Och så här såg min matdag ut. 
Mängder av god mat, innehållandes massor av välbehövlig näring och grönt. 

Mat är till för att ge kroppen energi och då vill jag såklart ge den så bra energi som möjligt. Och som mellanmål kör jag helt enkelt på ekologisk frukt. Enkelt och mättande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar