torsdag 15 maj 2014

-Vad gör du här?

Okej. Onsdag. Vägning.
Sladdar in på parkeringen aningens i sista minuten, inte sen men tio minuter kvar till mötet börjar och jag brukar vilja ha lite mer marginal för att hinna varva ner och landa innan Anna sätter i gång. Men men, i dag sladdade jag in. På väg till lokalen från parkeringen möts jag av två grabbar i tio års åldern som står och hänger på sina cyklar.

Grabb 1: Hej!
Grabb 2: Hej!
Jag: Hej hej!
Grabb 2: Vad ska du göra?
Grabb 1: Ja, varför är du här?
Jag: Jag ska gå in och väga mig här inne.
Grabb 1: Varför då? Du är ju inge tjock!
Grabb 2:  Neee, du är ju inge tjock!
Jag: Tack, vad snälla ni är, ni gjorde precis min dag så mycket bättre!!!

Hur goa får man vara! De brukar sägas att sanningen får man höra av fyllon och barn. Så nu försöker jag verkligen suga åt mig av deras snälla ord. Jag är inte tjock. 
Jag har bara några kilon för mycket. 
 
I alla fall en bra onsdag om du frågar mig. Vågen visade -1,6kg vilket jag måste säga är ett bra resultat. Jag landade på 74kg och har hittills gått ner härliga -9,1kg och klarade även av mitt andra delmål i går som var 10% viktnedgång. Ruskigt skönt och en mycket nöjd tjej som trippade ut från coachens rum.

Förstå, jag har gått ner 11% totalt och det är en stor hälsovinst. Även om jag inte känner det själv så ser jag på vågen att det händer saker men som alltid så tror jag att jag är betydligt större än jag är och har nu planerat att införa fler mätningar samt ta fler bilder på mig själv. Bara för att kunna jämföra och se att det händer på riktigt, förändringen är hos mig och vågen är inte manipulerad. Det är på riktigt.

Veckans möte hamnade just om det. Att sätta en målvikt, delmål och att få knoppen att hänga med på resan och förstå vad som faktiskt händer. Vi har alla våra hjärnspöken och för min del är nog detta den värsta sortens. Jag har alltid, i hela mitt vuxna liv, levt i tron att jag är minst två storlekar större än vad jag egentligen är. Även om det står en storlek i kläderna som vittnar om att jag är mindre så tänker jag då att plagget måste vara felmärkt. Om det är felmärkt eller inte det vet jag inte men jag vet att jag måste börja sluta se en riktig fetknopp i spegeln när jag kollar.



Som Ni ser fick jag en till stjärna i går, en viktig sådan och jag är så nöjd. Jag känner att jag inte har behövt offra särskilt mycket för att komma hit och jag hoppas att den känslan ska bestå resterande tid av min viktminskning. Det jobb jag gör är att varannan vecka sätta mig ner under ungefär en timmes tid och planera vad jag ska äta, på vilken dag samt göra en handlingslista. Drygt just för stunden men så skönt när det är klart och man vet hur dagarna ser ut. Det är något jag verkligen lärt mig under dessa veckor, planeringen är det viktigaste redskapet jag har för att klara av att leva ett sunt liv.

Nu har jag BARA -14kg till målet.
Så jägarns underbart!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar