tisdag 15 januari 2013

Bitigt vackert.


Vaknade utan klocka och utan sambons försiktiga buffningar. Hejja. Sådana dagar kan inte annat än bli bra!! Började med en promenad nere på åkrarna och kände att jag gick med ett leende på läpparna bara av att vara omgiven av det vackra landskapet. Fortfarande isande kallt och det bet i kinderna med det tycker jag hör vintern till. 

I går eftermiddag vankades det födelsedagsfika för min fina "lillasyster" Lisa som lämnade tonåren. Vi fick finaste sällskapet av Nettan och tjattret gick i ett. Väldigt länge sedan jag slog mig ner och bara andades med vänner och efteråt kände jag hur otroligt välbehövligt det var att få prata och lyssna med de som står en nära. Utan måsten eller tvång. Mest underliga funderingar som vi försökte lösa, sammanfattningar om livet stora och små frågor blandat med mängder av skratt. Och att vi hade världens sötaste lilla bebis vid bordet intill gjorde att våra mammahjärtan smälte en aningens. Lisa som precis klivit in i vuxenlivet utbrast till och med att hennes biologiska klocka börjat ticka. Nettan mindes tillbaka när hennes godbitar var små och jag drömde om den kommande framtiden. Herrejisses. Är det en sådan där lite söt plutt jag kommer hålla i  min famn om några månader? Jag kommer aldrig kunna släppa taget. Snabbt kan jag konstatera att jag förmodligen kommer att pussa och krama ihjäl den lille.Inte bra inte bra. Så snälla. Stoppa mig om jag blir för mycket. Vet inte om jag har den där spärren inombords som kan släppa taget så jag ber Er, stoppa mig.

Efter fikan bäddade jag och Nettan ner oss i soffan under varsin filt och kikade på lite Maria Wern. Den mest kusliga av de jag sett hittills och jag kan erkänna att fegisen i mig hoppade till några gånger. Det bara blev så. Kroppen spratt till.

Men nog talat om det, hunden sover nu sött vid min sida och inventeringen pågår för fullt. 
Önskar Er en underbar dag godbitar!

mössa/hunkydory, halsduk/hunkydory

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar